Kdy a jak upomínat odběratele

Klíčové body pro správné upomenutí odběratele při nezaplacení faktury:

  1. Začněte písemným mimosoudním kontaktem: může se jednat o jednoduše formulovaný dotaz nebo formální výzvu k úhradě.
  2. Nezapomeňte si připočítat příslušenství k celkové dlužné částce: zpravidla se jedná o zákonné / smluvní pokuty, právně uznatelné úkony a jiné uhrazené poplatky, které původní jistinu navýšit o desítky procent a pokrýt vám veškeré související náklady.
  3. Postupte svůj případ profesionálům: pokud se vám nepodaří vymoci svou pohledávku, svěřte případ třetí straně, která za vás uskuteční další kroky a vytvoří tlak na dlužnou protistranu.
  4. Nebojte se neúspěchu: drtivá většina případů se vyřeší mimosoudně. Pokud by se vaše pohledávka dostala až do soudního vymáhání, návratnosti jsou poměrně vysoké a extra příslušenství k pohledávce vám vykompenzuje vynaložené náklady.

Jak mimosoudně vymáhat pohledávky?

Pokud se jako věřitel dostanete do situace, že vám odběratel neuhradil vystavenou fakturu, máte několik možností jak dále postupovat. Tyto možnosti lze rozdělit na mimosoudní a soudní vymáhání.

V rámci mimosoudního vymáhání pohledávky se jako první krok nabízí kontaktovat dlužníka po vlastní ose. Na úvod můžete zkusit dlužníka kontaktovat telefonicky. Nicméně i pokud v minulosti byla tato komunikace mezi vámi běžná, doporučujeme již v této fázi kontaktovat dlužníka písemně, a to ať e-mailem, doporučeným dopisem nebo variantou datové schránky. Všechny tyto písemné snahy o kontakt totiž mohou dále sloužit u soudu jako důkazní materiál, kterým prokážete, že již od počátku prodlení jste byl veden snahou o mimosoudní, smírné vyřešení celé věci. Tato výzva dlužníkovi může mít podobu jak jednoduše formulovaného dotazu na důvod a okolnosti opoždění platby, tak i formálního dopisu, ve kterém vyzvete dlužníka k úhradě dlužné částky a dalších sankčních poplatků (zákonný úrok z prodlení, smluvní pokuta atd.), pokud tyto jsou mezi smluvními stranami stanoveny. 

Jakou částku můžete vymáhat?

V závislosti na uplynulé době po splatnosti i smluvních podmínkách lze vymáhat nejen původní jistinu, ale i její příslušenství, které typicky tvoří úroky a případné související náklady. Přesnější detail příslušenství pohledávky, které můžete uplatnit vůči dlužnému odběrateli, naleznete v tabulce níže:

Modelová situace pro pohledávku ve výši 100.000,- Kč
Fáze vymáhání Dni po splatnosti Typ příslušenství pohledávky Výše příslušenství pohledávky, o které si můžete navýšit vymáhanou částku
Mimosoudní 30 Smluvní pokuta ve výši 0,05 % denně 1.500,- Kč
30 Zákonný úrok z prodlení ve výši 12,75 % ročně (dle aktuální výše) 1.045,- Kč
Předžalobní výzva 70 Převzetí a příprava zastoupení na základě smlouvy o poskytnutí právních služeb & úkon 5.100,- Kč (plus 300,- Kč jako režijní paušál)
70 Předžalobní výzva & úkon 5.100,- Kč (plus 300,- Kč jako režijní paušál)
Soudní žaloba 90 Žaloba / návrh na vydání platebního rozkazu & úkon 5.100,- Kč (plus 300,- Kč jako režijní paušál)
90 Soudní poplatek 4.000,- Kč (v případě návrhu na vydání elektronického platebního rozkazu)
Po 90 dnech prodlení tak by bylo možné žalovat částku ve výši 127.835,- Kč, která se skládá ze smluvní pokuty za 90 dní ve výši 4.500,- Kč (a dále roste do zaplacení); zákonného úroku z prodlení za 90 dní ve výši 3.135,- Kč (a dále roste do zaplacení); náhrady nákladů řízení za 3 úkony včetně režijních paušálů ve výši 16.200,- Kč; soudního poplatku ve výši 4.000,- Kč.

Přehled je pouze ilustrační a platný k 18.4.2024

Jak postupovat, když dlužník odmítá úhradu nebo nekomunikuje?

Pokud vaše pokusy o úhradu směrované dlužníkovi zlyhali, dalším krokem je předsoudní vymáhání. To může zahájit přímo věřitel nebo můžete k vymáhání pohledávky využít služeb externího subjektu, který se na vymáhání pohledávek specializuje.

Pokud se rozhodnete pro externí subjekt, tak ten v praxi zpravidla postupuje tak, že dlužníkovi na základě zplnomocnění zašle předžalobní výzvu a dohlédne, aby tato výzva splňovala náležitosti dle §142a občanského soudního řádu. Tato výzva musí obsahovat alespoň základní popis skutkového stavu vzniku pohledávky a zároveň musí být zaslána dlužníkovi nejméně sedm dnů před podáním žaloby. V neposlední řadě je také nutné osvědčit kdy a na jakou adresu byla výzva zaslána. Proto je nejčastěji zasílána prostřednictvím doporučeného dopisu či datovou schránkou. V reakci na výzvu může dlužník dlužnou pohledávku: A. celou uhradit včetně příslušenství B. odmítnout uhradit příslušenství pohledávky nebo část jistiny pohledávky; anebo C. navrhnout smírné řešení, například cestou splátkového kalendáře. 

Se všemi variantami by vám měl tento subjekt pomoci a poradit, jaký scénář dalšího postupu je pro vás v dané věci nejvýhodnější. Pokud selže i tento poslední smírný pokus vůči dlužníkovi, nezbývá než se v rámci vymáhání pohledávky posunout na soudní proces vymáhání.

Jaké jsou šance na úspech vymáhání pohledávek? 

Z našich zkušeností se více než 80% dlužných faktur vyřeší smírně v rámci mimosoudní dohody. Zbytek postupuje v procesu do soudní fáze, kdy ve většině případů odběratel vaši pohledávku zaplatí po zaslání předžalobní výzvy, tzn. pochopí, že to myslíte vážně a nechcete se bezdůvodně vzdát svého nároku. Minorita případů, v praxi méně než 10%, postupuje do plnohodnotné žaloby, kde soud rozhodne o vašem nároku. 

Pokud vám soud pohledávku uzná v plné nebo alespoň částečné výši, tak je vám ji dlužná strana povinna bez zbytečného prodlení uhradit. Nestane-li se tak, případ může věřitel svěřit k výkonu exekutorskému úřadu, který zahájí exekuci na majetek a příjmy dlužného odběratele.

Přestože se jedná o zdlouhavější proces, vymahatelnost obchodních B2B pohledávek je poměrně solidní, kdy v průměru na 5 leté exekuci evidujeme návratnost blížící se až 60% dlužné částky.