Pokud se jako věřitel dostanete do situace, že vám odběratel neuhradil vystavenou fakturu, máte několik možností jak dále postupovat. Tyto možnosti lze rozdělit na mimosoudní a soudní vymáhání.
V rámci mimosoudního vymáhání pohledávky se jako první krok nabízí kontaktovat dlužníka po vlastní ose. Na úvod můžete zkusit dlužníka kontaktovat telefonicky. Nicméně i pokud v minulosti byla tato komunikace mezi vámi běžná, doporučujeme již v této fázi kontaktovat dlužníka písemně, a to ať e-mailem, doporučeným dopisem nebo variantou datové schránky. Všechny tyto písemné snahy o kontakt totiž mohou dále sloužit u soudu jako důkazní materiál, kterým prokážete, že již od počátku prodlení jste byl veden snahou o mimosoudní, smírné vyřešení celé věci. Tato výzva dlužníkovi může mít podobu jak jednoduše formulovaného dotazu na důvod a okolnosti opoždění platby, tak i formálního dopisu, ve kterém vyzvete dlužníka k úhradě dlužné částky a dalších sankčních poplatků (zákonný úrok z prodlení, smluvní pokuta atd.), pokud tyto jsou mezi smluvními stranami stanoveny.
V závislosti na uplynulé době po splatnosti i smluvních podmínkách lze vymáhat nejen původní jistinu, ale i její příslušenství, které typicky tvoří úroky a případné související náklady. Přesnější detail příslušenství pohledávky, které můžete uplatnit vůči dlužnému odběrateli, naleznete v tabulce níže:
Přehled je pouze ilustrační a platný k 18.4.2024
Pokud vaše pokusy o úhradu směrované dlužníkovi zlyhali, dalším krokem je předsoudní vymáhání. To může zahájit přímo věřitel nebo můžete k vymáhání pohledávky využít služeb externího subjektu, který se na vymáhání pohledávek specializuje.
Pokud se rozhodnete pro externí subjekt, tak ten v praxi zpravidla postupuje tak, že dlužníkovi na základě zplnomocnění zašle předžalobní výzvu a dohlédne, aby tato výzva splňovala náležitosti dle §142a občanského soudního řádu. Tato výzva musí obsahovat alespoň základní popis skutkového stavu vzniku pohledávky a zároveň musí být zaslána dlužníkovi nejméně sedm dnů před podáním žaloby. V neposlední řadě je také nutné osvědčit kdy a na jakou adresu byla výzva zaslána. Proto je nejčastěji zasílána prostřednictvím doporučeného dopisu či datovou schránkou. V reakci na výzvu může dlužník dlužnou pohledávku: A. celou uhradit včetně příslušenství B. odmítnout uhradit příslušenství pohledávky nebo část jistiny pohledávky; anebo C. navrhnout smírné řešení, například cestou splátkového kalendáře.
Se všemi variantami by vám měl tento subjekt pomoci a poradit, jaký scénář dalšího postupu je pro vás v dané věci nejvýhodnější. Pokud selže i tento poslední smírný pokus vůči dlužníkovi, nezbývá než se v rámci vymáhání pohledávky posunout na soudní proces vymáhání.
Z našich zkušeností se více než 80% dlužných faktur vyřeší smírně v rámci mimosoudní dohody. Zbytek postupuje v procesu do soudní fáze, kdy ve většině případů odběratel vaši pohledávku zaplatí po zaslání předžalobní výzvy, tzn. pochopí, že to myslíte vážně a nechcete se bezdůvodně vzdát svého nároku. Minorita případů, v praxi méně než 10%, postupuje do plnohodnotné žaloby, kde soud rozhodne o vašem nároku.
Pokud vám soud pohledávku uzná v plné nebo alespoň částečné výši, tak je vám ji dlužná strana povinna bez zbytečného prodlení uhradit. Nestane-li se tak, případ může věřitel svěřit k výkonu exekutorskému úřadu, který zahájí exekuci na majetek a příjmy dlužného odběratele.
Přestože se jedná o zdlouhavější proces, vymahatelnost obchodních B2B pohledávek je poměrně solidní, kdy v průměru na 5 leté exekuci evidujeme návratnost blížící se až 60% dlužné částky.